Hur kan vi arbeta med jämställdhet i organisationen
HR-partner som samtalsledare utvecklar samarbete och integrerar jämställdhetsarbete på ett naturligt sätt i organisation. Problem som grundar sig i ojämställdhet är svåra att definiera. Därför behöver vi spegla problemet i organisationens mål och värderingar. Vi behöver betrakta problem ur ett helhetsperspektiv och låta medarbetare reflektera över nuläge och önskat läge.
Styrdokumenten som vädras i sina pärmar en gång om året skapar inte jämställdhet. Det Här kommer ett exempel från organisationens styrdokument för Mångfald, hållbarhet och hälsa: Alla medarbetare ska ha samma möjlighet att bli sedda, hörda och utvecklas inom företaget oavsett kön, ålder, sexuell läggning, funktionsnedsättning, etnisk eller religiös tillhörighet. Alla som arbetar hos oss ska känna till vårt ställningstagande och våra mål inom likabehandling och jämställdhet.
Vi brukar organisera och hantera olika situationer i den dagliga verksamhet på ett sätt som kan förstärka ojämställdhet. Därför behöver vi reflektera och göra en kritiskt analys av våra strukturer, maktpositioner, rollfördelningar, normer och värderingar. I reflektion och diskussioner uppnår vi lärande som bidrar till att nya mer jämställda sätt att organisera verksamhet växer fram. Det är först när vi gemensamt delar våra erfarenheter och jämför våra upplevelser som vår förståelse av något kan öka.
Kunskapskrävande samtal kräver en samtalsledare. Genom att kontinuerligt pröva sin kunskap, erfarenheter och handlingar växer ny kunskap fram. Om vi vill stödja en kunskapsutveckling kopplad till verksamhetens uppdrag krävs det att samtalet pendlar mellan å ena sidan hur vi tänker och å andra sidan hur vi väljer att handla i olika situationer.
Först när man förstår hur andra tänker och väljer att handla som de gör kan man närma sig varandra och utmanas av varandra. För att ett sådant samtal ska äga rum krävs det att man aktivt kan lämna sig själv och sin egen referensram och så förutsättningslöst som möjligt ta in andras perspektiv. Samtalet bygger på att uppfattningen att vi alla kan tänka och handla på ett nytt sätt och att rådande handlingar är inte alltid mest ändamålsenliga. Samtalet kräver en samtalsledare med uppdrag att leda och styra deltagarna till detta kunskapsskapande.